5 tips voor de toekomst van je bedrijf

Ceka Office Group Nederland BV

Ondernemer: Erik Broeders
Bedrijf: CEKA Office Group en officetopper.com
Komt uit: Den Hout
Ondernemer sinds: 1999
Belangrijkste les: Zorg snel dat je bedrijf niet afhankelijk blijft van jou
Beste businesstip: Weet wat je klanten willen en lever dat waar vraag naar is

Erik Broeders levert met zijn twee bedrijven nieuw en gebruikt kantoormeubilair en kant-en-klare kantoorinrichting, van ontwerp tot uitvoering. Hij werkt graag duurzaam, óók omdat hij daar commercieel toekomst in ziet. Vijf tips van Erik om te zorgen dat je bedrijf klaar is voor de toekomst.

1. Speel in op veranderingen

“Met ons productaanbod spelen we in op de voortdurend veranderende markt in kantoorinrichting. Zitten is het nieuwe roken, wordt vaak gezegd, dus we hebben fietsen waarop je kunt werken en trampolines om op te staan bij zit-stabureaus. Tien jaar geleden leverde je een kantoor vol met grote hoekbureaus en kasten, want er was veel op te bergen. Nu is alles paperless, dat betekent kleinere bureaus en nauwelijks kasten. Ook zijn er minder werkplekken nodig, want mensen werken vaker thuis. Het fysieke kantoor wordt meer een ontmoetingsplek met een ander soort inrichting. Wij zijn op de hoogte van trends en spelen daar op tijd op in. Ik zie ook, stapje voor stapje, een verandering richting circulaire economie.”

2. Zorg dat je in de voorhoede zit

“Het kan snel gaan met veranderingen. Wie had vier jaar geleden gedacht dat we nu nauwelijks aan gekwalificeerd personeel konden komen? Zo snel kan het dus ook gaan met de circulaire economie. De timing is lastig: wanneer is de markt echt klaar voor mijn circulaire ideeën over kantoorinrichting? Op dit moment zie ik dat klanten wel willen verduurzamen, maar het mag nauwelijks meer kosten dan een niet duurzame inrichting. Ik verwacht dat dat snel verandert. Verduurzamen is niet alleen een kwestie van idealisme, maar het is ook commercieel gedreven. Zodra grondstoffen zoals olie duurder worden, hebben mensen meer interesse in recyclen. Dan wil ik er niet achteraan hobbelen, maar in de voorhoede lopen. Alle voorbereidingen zijn dus al getroffen om, zodra de markt er klaar voor is, circulair te werken.”

3. Weet wat je klanten willen

“Ik zie bij de jongere generatie dat bezit minder belangrijk wordt. Steeds meer jongeren hoeven niet per se hun eigen auto te hebben. Als ze er een nodig hebben, pakken ze een Greenwheels. Zo’n verandering verwacht ik ook in mijn sector. Ik wil uiteindelijk toe naar een systeem dat klanten betalen voor het gebruik van kantoormeubilair. Ze betalen bijvoorbeeld een x-bedrag per bureaustoel per maand. Met een sensor in de zitting meten we hoeveel die stoel wordt gebruikt en na tien jaar halen we hem terug. We controleren op mankementen, herstofferen hem en vervangen zo nodig een gasveer. De klant krijgt een gerevitaliseerde stoel terug die weer jaren mee kan. Waarom moet alles per se nieuw of in eigen bezit zijn? Kantoormeubilair gaat nu vaak al naar het grofvuil als de stoffering versleten is, omdat eigenaren de mogelijkheden voor hergebruik niet kennen. Nu zijn de meeste klanten nog niet klaar voor dat concept. Dat weet ik, omdat ik heel veel bij klanten zit, met ze praat en vraag naar hun behoeftes.”

4. Vernieuw je businessmodel

“Toen ik met mijn bedrijf CEKA Office Group (kantoor- en projectinrichting) begon, kreeg ik vrij snel te maken met de gevolgen van de crisis. Drie Duitse fabrieken waar ik producten bij inkocht, sloten hun deuren. Rond die tijd kon ik een bedrijf in Raamsdonksveer overnemen, wat me een nieuw netwerk van leveranciers opleverde. Dat bedrijf deed ook in gebruikt kantoormeubilair. Zo kreeg ik een nieuw businessmodel in de schoot geworpen. Klanten die bij ons nieuw kantoormeubilair inkopen, bied ik aan om hun oude meubilair, dat vaak nog in goede staat is, tegen betaling over te nemen. Dat verkoop ik dan weer via officetopper.com en in onze showroom. Veel collega’s stoten hun showrooms juist af, maar wij niet. Klanten willen gebruikte goederen vaak eerst zien en voelen.”

5. Zorg dat je bedrijf niet afhankelijk is van jou

“Ik ben goed in verkopen en had niet echt de ambitie om ondernemer te worden. Dat werd ik wel en ik kwam er vrij laat achter dat CEKA te afhankelijk is van mij. In het huidige businessmodel komt een substantieel deel van de omzet bij mij vandaan. Dat is een te groot risico, besefte ik toen ik een aantal jaar geleden een tijdje niet goed in mijn vel zat. Ik zag de resultaten vrijwel direct dalen. Daarom kijk ik uit naar een potentiële partner. Dat had ik in een veel eerder stadium al moeten doen. Een bedrijf mag niet afhankelijk zijn van één persoon. Bijkomend voordeel van een partner is dat ik meer tijd krijg voor Officetopper en de omschakeling naar het circulaire werken.”

Bron: https://www.businessboost.nl/ontdekken/5-tips-voor-de-toekomst-van-je-bedrijf

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *